Week van de scheidrechter

Nieuws afbeelding 10-10-2018

Deze week  is het de week van de scheidsrechter, een landelijk initiatief waarbij de scheidrechters in het zonnetje worden gezet. Deze week laten we zien dat we onze scheidrechters waarderen. De KNHB verneemt graag via #scheidsbedankt op facebook als je op een leuke manier deze week de scheidsrechter in het zonnetje zet! Dus kom maar door met die bloemen, erehagen en taarten!

Maar ook na deze week mogen we wel iets vriendelijker zijn tegen onze arbiters. Nog regelmatig worden scheidsrechters, ook bij hockey, op een nare manier bejegend, niet alleen door spelers en coaches, maar ook door publiek langs de lijn.

Een scheidsrechter is erg bepalend voor het verloop van een wedstrijd maar kan onmogelijk alles (goed) zien. Al zijn ze met zijn tweeën, zeker bij jeugdelftallen is het in de cirkel vaak een wirwar van sticks en scheenbeschermers. Zie dan maar eens te bepalen wie met welke kant van welke stick al of niet een bal op een voet heeft geslagen....

Natuurlijk krijgen scheidsrechters een cursus, en een examen. En met name oudere scheidsrechters redden zich ook wel als er mondige spelers of publiek actief zijn. Maar veel wedstrijden worden ook gefloten door jeugdleden. Jongens en meisjes van 15, 16 jaar oud, die inderdaad een cursus hebben doorlopen, en een 'fluitkaart' hebben.

Ook deze jonge scheidsrechters verdienen het respect dat bij deze, nota bene vrijwillige, taak hoort. En toch zie en hoor je regelmatig volwassen mensen deze jongeren voor van alles en nog wat uitmaken! Daar worden ze geen betere scheidsrechters van, en uiteindelijk ontneemt dit hen het plezier in het fluiten. Dit kan nooit de bedoeling zijn, en dat moeten we dus voorkomen. En natuurlijk kan je in de hitte van de strijd wel eens iets roepen, maar ga dan na de wedstrijd even langs bij de scheids. Bedenk: hoe zou je het zelf vinden als iemand zo tegen jouw fluitende zoon of dochter zou doen?

Dus: respect voor de scheidsrechter, ondanks zijn of haar beslissingen. En ben je het ergens niet mee eens, bespreek dit op een normale manier. En niet alleen in deze week van de scheidsrechter, maar gewoon het hele jaar door!